Workshop kasteel Ammersoyen

collage ammersoyen

Precies 2 maanden na de workshop in kasteel Cannenburgh nam ik weer deel aan een kasteelworkshop van Frank Doorhof. Deze keer in kasteel Ammersoyen en weer met Nadine als model en styliste. Het leek een beetje onzinnig twee keer binnen zo korte tijd dezelfde workshop volgen, maar ik was in verleiding gebracht door de locatie, een prachtige middeleeuwse waterburcht. En nog niet eens al te ver rijden bij mij vandaan. En met dat twee keer dezelfde workshop volgen viel het bij nader inzien gelukkig ook mee.

Om te beginnen zijn Cannenburgh en Ammersoyen twee heel verschillende kastelen. Kasteel Cannenburgh is een paar honderd jaar jonger dan kasteel Ammersoyen en ziet er wat statiger uit. Kasteel Ammersoyen heeft meer weg van een ridderburcht uit een avonturenverhaal. Met nisjes en smalle trappen in dikke muren.

IMG_1634

Flitslicht gemengd met omgevingslicht

De opzet van de workshops in de kastelen, leren aan de hand van een drietal sets, was weliswaar bij beide hetzelfde, maar de uitvoering was toch heel anders.
De eerste set in kasteel Ammersoyen had nog wel in het rijtje van de sets in kasteel Cannenburgh gepast: het mengen van bestaand licht met flitslicht afkomstig van een enkele flitser. De andere twee sets gingen daarentegen uit van het gebruik van een tweede flitser.

IMG_1644

Lichttunnel met behulp van 2e flitser

Set twee speelde zich af op de trappen in de muren. Smalle, steile trappen, ongelijke treden, ruwe muren, lage plafonds (met 1.70m kun je er meestal nog net lopen zonder je hoofd te stoten, mits je geen al te dikke zolen of hoge hakken onder je schoenen hebt). Het mag duidelijk zijn dat er in deze trappen niet veel bestaand licht is aan te treffen. Het model werd onderaan de trap gepositioneerd, net als het hoofdlicht. Bovenaan de trap werd een tweede flitser geplaatst die een bak licht omlaag wierp en ervoor zorgde dat de trap in een soort van tunnel met licht veranderde. Daarbij kregen we uitleg, met live voorbeeldfoto’s, over wat het effect van meer of minder licht van de tweede flitser was en het de hoek waaronder deze het licht de trap afwierp.

Set drie speelde zich af in een zaal waarin ridderuitrustingen tentoongesteld  waren (die je deels ook mocht aanraken en passen). In deze set werd het model voor een grote, o
ude spiegel geplaatst. Via de spiegel kon je ook nog een opgesteld ridderharnas zien. De tweede flitser werd hier gebruikt om het harnas een rol in de foto te laten spelen. Wederom via live voorbeeldfoto’s kregen we te zien wat het effect van de tweede flitser is. Door deze op verschillende plekken en hoogtes ten opzichte van het harnas te zetten, werd telkens een ander beeld gecreëerd. Wel of geen schaduw. Harde schaduw, zachte schaduw. Kleine schaduw, reusachtige schaduw. Er was trouwens geen set waarbij de meningen van de cursisten zo verdeeld waren over wat nou het mooiste plaatje opleverde. Maar het maakte wel duidelijk dat je door slim gebruik te maken van je flitsers, met dezelfde spullen heel verschillende effecten kunt creëren. Deze derde set was ook echt een set waarbij je, bij een ongewijzigde lichtopstelling, een heel andere foto kon maken door even om het model heen te lopen.

img_1679

Een andere hoek; een heel ander beeld.

IMG_1681

Met een tweede flitser om de achtergrond in de spiegel mee te laten doen.

Overigens weigerde bij mijn eigen ‘schiettijd’ de tweede flitser af en toe. Kan gebeuren. En eigenlijk hoeft dat ook geen probleem te zijn. Het leverde dan wel andere foto’s op dan ik in gedachte had, maar eigenlijk ook foto’s die hun eigen charme hadden. En uiteindelijk waren ze nog best een welkome aanvulling op de reeks.

Na de workshop komt natuurlijk de volgende uitdaging: het bewerken van de foto’s. Nu zijn er genoeg mensen die roepen dat bewerken bedriegen is en dat een goede foto gewoon rechtstreeks uit de camera komt. Daar ben ik het niet mee eens. Uit mijn camera komt letterlijke het ruwe materiaal (de raw-bestanden). En natuurlijk wil ik dat die goed zijn. Maar de afwerking is ook belangrijk; een kok zegt tenslotte ook niet dat hij geen saus over zijn vlees gooit, omdat het vlees van zichzelf al goed genoeg is. En zo is het ook met foto’s. De afwerking is het sausje over de foto’s. En volgens mij een prima middel om de beoogde sfeer nog beter naar voren te laten komen.

Foto’s workshop kasteel Ammersoyen

 

Workshops Frank Doorhof
Nadine Stephan
Backstage video

Reacties zijn gesloten.